Vragen naar problemen óf oplossingen

Vragen naar problemen óf oplossingen

De vragen die je stelt zijn bepalend voor waar de klant over na gaat denken. Zoals de motivatie-goeroe Anthony Robbins heel kernachtig uitlegt: 'Welke vraag je ook stelt aan je brein, ze zal altijd een antwoord voor je vinden!' Dus als je vraagt 'Waarom lukt jou dit niet?' dan zul je antwoord krijgen op die vraag. Terwijl als je vraagt 'Hoe zou jou dit kunnen lukken?' dan zul je ook antwoord krijgen op die vraag.

Je bewuste (én onbewuste) brein vormt immers een gigantische opslagplaats van ervaringen, ideeën, overtuigingen, oplossingen, waarin altijd wel iets van je gading te vinden is. Als je vraagt naar problemen, dan zal het denken in problemen toenemen. Als je vraagt naar hulpbronnen en gewenste doelen, dan zal het denken in mogelijkheden en vertrouwen toenemen. Dus als je vraagt: ‘waarom lukt het je nog steeds niet om werk te vinden?’ dan heeft dat een ander effect op je klant dan wanneer je vraagt ‘hoe lukt het je om met alle afwijzingen en tegenslagen door te zetten?’.

video.png
video.png
Pop-up opent in nieuw venster
Open PDF
Werk in je Notitieboekje of in werkboek activerende gespreksvoering

Certificaat-AG.jpg
vermijd-streefdoelen.jpg