Voorbeelden van luisteren volgens het schema van de kernvragen
4/4
1. Erkennen huidige situatie: Je luistert naar de huidige situatie en erkent die precies zoals die is zonder oordeel. Je kunt hierbij reflecteren op inhoud en emotie: “er speelt veel in je leven en je hebt het er emotioneel zwaar mee”
2. In kaart brengen hulpbronnen. Je luistert naar wat je gesprekspartner zegt over wat al werkt, welke kwaliteiten en vaardigheden iemand in huis heeft om doelen te bereiken en wat helpt om te gaan met de situatie. “Dus jouw doorzettingsvermogen en de steun van jouw beste vriendin helpen jou in het blijven zoeken naar werk”.
3. In kaart brengen van de gewenste situatie: Bijvoorbeeld, een klant zegt: ‘Mijn leven is een puinhoop, mijn vrouw is bij me weg en ik zit in de schulden. Ik wil wel orde op zaken stellen, maar ik heb niet eens een vaste woonplaats en geen werk’. Dan filter je eruit : ‘orde op zaken stellen’, dat is de gewenste situatie. Daar kan op doorgevraagd worden.
4. In kaart brengen en structureren van de obstakels. Hierbij luister je op een inventariserende manier naar wat het voor de ander moeilijk maakt om stappen te nemen. “Dus de zorg voor je kinderen en voor je ouders weerhoudt je ervan om actief te solliciteren”