3.2 Reflecties

Naar start hoofdstuk
Direct naar volgende hoofdstuk

Praktijkopdracht: reflecties

8/8

Geen audio

Reflecties vormen de basis van activerende gespreksvoering. Een van de grootste misverstanden bij professionals is dat veel vragen stellen helpt om de ander te activeren. Daarom hieronder twee opdrachten om in de praktijk bewust te gaan oefenen met reflecties.


1. Beschrijf hieronder een bezwaar, tegenwerping of opmerking die klanten vaak gebruiken wanneer je met hen in gesprek bent. Bedenk een aantal passende reflecties en schrijf deze op. Probeer deze in het eerstvolgende gesprek uit.

2. Kies van tevoren een gesprek waarin je je voorneemt om in plaats van vragen te stellen vooral reflecties te geven. Dit kan ook een gesprek zijn met familielid of vriend. Neem het gesprek op met een dictafoon.



• Schrijf voor jezelf op wat het effect was, en vraag de ander om feedback hoe deze het gesprek heeft ervaren en wat het heeft opgeleverd.

• Analyseer het gesprek en bepaal de verhouding tussen het aantal reflecties en vragen.

• Bepaal wat je opvalt aan de reflecties die je geeft en in welke categorie ze thuis horen

• Bepaal welke reflecties het meest activerend werken en waarom

• Bepaal op basis van jouw analyse van het gesprek en de inzichten die het je geeft wat je in de volgende gesprekken wilt toepassen.

Open PDF

Contact

06 292 55 292

ellen@heuvenco.nl