top of page

Informatie en advies geven

8/8

Informatie en advies geven

Uit voorgaande kan de indruk ontstaan dat je geen adviezen of informatie kunt geven. Dat klopt niet. Bij activerende gespreksvoering ga je zoveel mogelijk uit van de expertise en motivatie van de klant. Bij het geven van informatie en advies neem je dat mee. Je informeert of geeft advies op een manier die de regie bij de klant laat. Dat gaat als volgt in vier stappen:

​1. Vraag wat de klant al weet van een bepaald onderwerp.

2. Vraag of de klant wil dat je er iets over vertelt.

3. Dan geef je je informatie of advies. Doe dit zo neutraal mogelijk. Dus niet: "in uw geval is het het beste dat u…" maar: "mensen in uw situatie…." of "wat veel mensen doen is…" of "de ervaring leert dat…"

4. Je sluit altijd af met een vraag, bijvoorbeeld: "Wat betekent deze informatie voor u?" of "Wat denkt u hiervan?".

video.png
video.png
Pop-up opent in nieuw venster
Open PDF
Werk in je Notitieboekje of in werkboek activerende gespreksvoering

Certificaat-AG.jpg
vermijd-streefdoelen.jpg
bottom of page