Aandachtspunten schaalvraag

2/3

Aandachtspunten schaalvraag

Belangrijke aandachtspunten bij het stellen van schaalvragen zijn:

• Formuleer het doel positief. Dus vraag niet: 'bij 10 zit je niet meer thuis', maar in plaats daarvan: 'bij een 10 ben je dagelijks buitenshuis'.

• Als de klant een cijfer geeft, bijvoorbeeld een 5, vraag waarom het een 5 is. En waarom geen 4 of 3. Je vraagt dan naar de krachten, naar wat er wel al is, i.p.v. naar wat er nog niet is.

• Vraag de klant eerst om de situatie te beschrijven voordat je vraagt wat nodig is om die te bereiken. Het is gemakkelijker om de gewenste situatie te beschrijven, dan om te bedenken hoe dat kan worden bereikt. Als de gewenste situatie aantrekkelijk en haalbaar is, gaat de klant vanzelf nadenken wat hij zou kunnen doen om dat te bereiken.

video.png
video.png
Pop-up opent in nieuw venster
Open PDF
Werk in je Notitieboekje of in werkboek activerende gespreksvoering

Certificaat-AG.jpg
vermijd-streefdoelen.jpg